Västerås City 2017-09-06T13:16:19+00:00

”StigFram har gjort sig känt för att arbeta med de mjuka värdena och vi hade samma väg och mål. I dag har vi en massa bevis på att butiker ökat sin omsättning genom att arbeta annorlunda.”

Maria Fors • VD, Västerås Citysamverkan

OM VÄSTERÅS CITY

Västerås citysamverkan ville hitta ett sätt att stärka centrumhandeln, främst med tanke på konkurrensen från den nya gallerian Erikslund Shopping Center på externhandelsområdet Erikslund.

GENOMFÖRANDE

Västerås citysamverkan beslöt att satsa på ett serviceprojekt, som pågick mellan 2010 och 2012, och som finansierades av EU via Europeiska socialfonden. Tanken var att öka kompetensen och ge förståelse för den snabba utvecklingen inom handeln och servicenäringen. Stig Fram kom tidigt in för att ta hand om utbildningen i ökad kundservice. – Stig Fram har gjort sig känt för att arbeta med de mjuka värdena. Jag kände att vi hade samma mål och samma väg dit, säger Maria Fors. 500 medarbetare från 68 företag i city deltog i utbildningar i ledarskap, sälj- och service och ekonomi och merchandise. Upp mot 25 deltagare från olika företag var med åt gången och det genomfördes också några workshops. – Först var jag rädd att deltagarnas olika kunskapsnivåer skulle innebära ett problem, men så blev det inte. Alla blev helt kära i Gunnar. – Det handlar mycket om bekräftelse. Många vågade också prata öppet om sina problem och Stig Fram tog sig också tid att engagera sig i enskildas frågor.

RESULTATET

Under utbildningssatsningen föddes begreppet hångla, det vill säga att på olika sätt hitta samarbeten mellan butikerna i centrum. För riktigt så var det inte tidigare. – Det var ett glatt gäng, men man såg sig som konkurrenter. Om man inte kände varandra gick man inte in i varandras butiker och alla höll på sitt, säger Maria Fors. – Numera delar man på varandras kunder, kan skylta ihop och bjuda in varandra till utbildningar.
– Det finns en massa bevis på att butiker har ökat sin omsättning genom att arbeta annorlunda. Och en butiksägare, som funderade på att lägga av, har faktiskt anställt i stället. Vi har också sett och mätt att kunderna stannar i city och att vi inte har tappat som vi befarade mot externhandeln. Enkäter visar att kursdeltagarna tycker att de har blivit bättre på service och samarbete och konsumentundersökningar visar på högre betyg för bemötandet i butiker och på restauranger i city, säger Maria Fors.

Vi använder cookies på vår hemsida för att kunna göra din upplevelse bättre. Genom att fortsätta använda vår hemsida godkänner du användandet av cookies. Mer information

Cookie-inställningar på denna webbplats är inställda på "tillåt cookies" för att ge dig den bästa möjliga webbupplevelse. Om du fortsätter att använda denna webbplats utan att ändra inställningarna för cookies eller om du klickar på "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng