Så säljer du till din kund ”Viktiga Vickan”

Genom att dela upp sina kunder i fyra olika grupper beroende på vad dom tycker är viktigt, kan man hjälpa sin personal att optimera sitt kundbemötande. Även om det är en grov generalisering så hjälper modellen till att stödja personalen i kundfronten med deras kundbemötande.

Våra fyra personligheter är:

I vår tidigare blogg pratade vi om en av de 4 personligheterna, Sociala Sussi. I denna blogg ska vi fokusera på Viktiga Vickan.

Vickan är en person som tar plats, syns och hörs, har krav och förväntar sig kortfattade kunskap från dig. Hon är otålig, så att stå i kö är ingen höjdare direkt, vilket kan irritera andra. Hon tar snabba beslut och gillar att vara i spotlight, så uttryck såsom ”Exklusiv/speciell, Bara ett fåtal, Normal så.. men vi fixar det åt dig” går hem hos henne.

3 tips om Vickan

  • Plocka fram tävlingsmänniskan i dig
  • Maxa servicen utan att dalta
  • Ge valmöjlighet men överlåt beslutet

Läs mer om Vickan och de andra personligheterna i StigFrams kostnadsfria eBook “Servicesskolan”.

By | 2018-05-14T16:02:51+00:00 april 19th, 2018|Försäljning, Kunder, Kundservicestrategi|