Mjuka värden och hårda fakta om kundnöjdhet

By |2017-04-24T10:07:16+01:00januari 19th, 2017|Kundnöjdhet, Kundservicekultur, Kundservicestrategi|

När alla kan erbjuda i princip samma produkter och reklam inte längre biter är det mjuka värden som kundupplevelsen som regerar.

Din personal är nyckeln till framgång och det handlar om det som ibland föraktfullt kallas för mjuka värden. Personalens inställning till sin uppgift och till kunderna är helt avgörande för upplevelsen.

Mjuka värden är inte mjukisvärden, snarare är det de personliga agerandet och hur man hjälper sin personal att vara riktigt professionella i kundkontakterna. Personalens inställning måste baseras på ditt företags kärnvärden. Utan den stabila basen blir det svårt att utveckla kundservicekulturen.

Kulturresan börjar med kärnvärden och går vidare med fokuserad kompetensutveckling och uppföljning. Se till att dina kärnvärden är mer än floskler på väggen. Jobba för att dom skall sätta sig i magen på personalen. Använd dina kärnvärden när du rekryterar. Ny personal skall stärka kulturen och utveckla den.

Företag med kundservicekultur tjänar mer pengar. Det är där mjuka värden blir hårda fakta.

Om du vill läsa mer om detta kan du ladda ner StigFrams kostnadsfria eBook “Servicesskolan”.