Aktivt ledarskap – att leda andra

Datum

Göteborg 
7-8 feb + 14 mars + 18 april 2023
Sista anmälningsdag 6 januari

Syfte

Utveckla ledarna till att mer aktivt leda, motivera och engagera sin personal så de levererar en ökad servicenivå till alla kunder och därmed antal sålda varor.

För vem

Säljledare och kassaledare inom Ica Maxi

Här kan du se vad kursen går ut på!

Om utbildningen

En av den viktigaste uppgiften som säljledare och kassaledare inom Ica Maxi är att vara ledaren i driften och dagligen coacha säljarna / medarbetarna mot de gemensamma målen, både affärsmässigt och effektivt. Som ledare måste de fatta viktiga beslut, ifrågasätta saker, vara duktiga på att delegera och att följa upp. Genom ett gott ledarskap kan ledarna motivera, engagera och inspirera människor att prestera bättre och på så sätt nå de önskade resultaten. Att vara ledare är en svår konst där omgivningen ställer höga krav. Denna kurs hjälper dem att få ut maximalt av sitt ledarskap.

Under utbildningen fokuserar vi på att ge ledarna konkreta metoder och ledarskapsverktyg så att de kan utveckla ett bra ledarskap. De får kunskap om hur de ska arbeta långsiktig för att förstärka samarbetet och trivseln i teamet. Vidare får de förståelse för vilka egenskaper som är avgörande i deras ledarskap för att de ska få ut maximalt av sina medarbetare. Utbildningen ger ledarna tips och råd för hur de ska anpassa ditt ledarskap så att de ska kunna känna sig trygga och säkra i att leda andra.

Mellan träffarna kommer deltagarna få hemuppgifter vi följer upp nästa gång vi ses. Under kursens gång arbetar vi med konkreta verktyg deltagarna får med sig. Allt sätts i en pärm som deltagarna lär sig använda som ett hjälpmedel för uppföljning med medarbetarna. Deltagarna kommer även få göra en DISC analys vi går igenom under de 2 första dagarna. Analysen beskriver vårt naturliga sätt att reagera i olika situationer samt hjälper oss att identifiera våra egna styrkor och utvecklingsområden i vårt ledarskap. Allt för en bättre förståelse om ”olikhetens rikedom” och en enklare, effektivare och tydligare kommunikation.

Kursmål

Efter utbildningen behärskar säljledarna / kassaledarna de ledarskapsverktyg som behövs för att de ska kunna driva avdelningen på ett mer självständigt och professionellt sätt. De har utvecklat sin förmåga att leda grupper och de har fått ett ökat självförtroende i sin roll som ledare. De vet hur de ska agera för att engagera och inspirera människor att prestera bättre och de har ökat sin förståelse för konsekvenserna av sitt handlande som ledare.

Dag 1

  • Spelregler – vikten av tydliga spelregler för ett gott samarbete – Farleden.
  • Förhållningssätt för ledare och chefer – vilka förväntningar finns i en grupp.
  • Effektiv kommunikation – nyttja språk och röst maximalt.
  • Motivation och behov – skapa motivation och engagemang i en grupp.
  • Disc analysen med återkoppling i grupp. Skapa insikt om dina styrkor och utmaningar, få insikt och förståelse för andras reaktioner och handlingar, utveckla och anpassa ditt ledarskap för att skapa mer tillit och motivation i din grupp

Dag 2

  • Målstyrning – hur driva verksamheten och genomföra förändringar effektivt
  • Coachningssamtal – hur motivera duktiga medarbetare i vardagen
  • Konstruktiva metoder för beröm och tillsägelser som ger effekt i vardagen
  • Grundläggande beteendevetenskap och mänskligt beteende
  • Delegering och delgivning av negativa besked på ett professionellt sätt
  • Konstruktiv feedback – hur genomföra feedbacksamtal effektivt och trovärdigt
  • Individuell handlingsplan kopplat till målen

Dag 3

  • Grunder i situationsanpassat ledarskap – när använda vilket ledarskapsverktyg
  • Konflikthantering – metoder för att förebygga och hantera synpunkter och konflikter
  • Praktiska situationsövningar med olika förutsättningar med personlig återkoppling
  • Hantera missnöje och invändningar

Dag 4

  • Kundpsykologi
  • Service trappan – fem avgörande steg till excellent service
  • Från ofta bra till alltid bäst
  • Omsorgsförsäljning
  • Redovisning av handlingsplanen – nästa steg i utvecklingen

Dag 1

  • Spelregler – vikten av tydliga spelregler för ett gott samarbete – Farleden.
  • Förhållningssätt för ledare och chefer – vilka förväntningar finns i en grupp.
  • Effektiv kommunikation – nyttja språk och röst maximalt.
  • Motivation och behov – skapa motivation och engagemang i en grupp.
  • Disc analysen med återkoppling i grupp. Skapa insikt om dina styrkor och utmaningar, få insikt och förståelse för andras reaktioner och handlingar, utveckla och anpassa ditt ledarskap för att skapa mer tillit och motivation i din grupp

Dag 2

  • Målstyrning – hur driva verksamheten och genomföra förändringar effektivt
  • Coachningssamtal – hur motivera duktiga medarbetare i vardagen
  • Konstruktiva metoder för beröm och tillsägelser som ger effekt i vardagen
  • Grundläggande beteendevetenskap och mänskligt beteende
  • Delegering och delgivning av negativa besked på ett professionellt sätt
  • Konstruktiv feedback – hur genomföra feedbacksamtal effektivt och trovärdigt
  • Individuell handlingsplan kopplat till målen

Dag 3

  • Grunder i situationsanpassat ledarskap – när använda vilket ledarskapsverktyg
  • Konflikthantering – metoder för att förebygga och hantera synpunkter och konflikter
  • Praktiska situationsövningar med olika förutsättningar med personlig återkoppling
  • Hantera missnöje och invändningar

Dag 4

  • Kundpsykologi
  • Service trappan – fem avgörande steg till excellent service
  • Från ofta bra till alltid bäst
  • Omsorgsförsäljning
  • Redovisning av handlingsplanen – nästa steg i utvecklingen

Pris

Pris per deltagare- fysiskt utbildning

Ca 20 000 kr / person (återkommer med exakt pris när ort bestämts)

10 deltagare per grupp behöver vi ha för att ekonomin ska gå i hop

Följande ingår
4 dagars utbildning, individuell DISC-analys, dokumentation, mentorsamtal, all admin, 1 hotellnatt (mellan dag 1+2), kurslokal + all mat

Tillkommer
Deltagarnas ev resa + ev extra hotellnatt natten inför kurs

Kursledare

Katarina Huss
Kontakt: katarina.huss@stigfram.se, 076 186 35 00
Katarina Huss är beteendevetare, coach, föreläsare, ledarskapstränare och kommunikatör. Hon är utvecklingschef på Stigfram och fokuserar på att underlätta och ta fram människors möjligheter att kommunicera och leda sig själva och andra på ett sätt som skapar mer respekt och möjligheter.

Jan Jacobsson
Jan har i hela sitt yrkesliv arbetat med service, försäljning och ledarskap i olika roller inom en rad olika servicebranscher så som restaurang, butik, friskvård, transport samt turism. Han har under de senaste 15 åren haft fokus på att utveckla andra och hjälpa dem att nå sin fulla potential. Han hjälper också småföretag med att strukturera om deras verksamhet för att få den mer lönsam. 

Referenser

Det här är 3 butiker som kontinuerligt skickar sin personal på utbildningen:

Erik Ringvall – Ica Maxi Kristinehamn (0550- 83032, erik.ringvall@maxi.ica.se)
Andreas Jendestig – Ica Maxi Kungsbacka (0300-33605, andreas.jendestig@maxi.ica.se)
Jonas Handspik – Ica Maxi Göteborg, (031-7466112, jonas.handspik@maxi.ica.se)

Boka idag!

Fyll i formuläret så återkommer vi med bekräftelse samt lokal och rekommendation om hotellbokning och liknande.