”Omtänksamma Kristinehamn” är en satsning för att göra Kristinehamns Centrum till en levande småstad, både med ett bra kommersiellt och kulturellt utbud, där kunden eller besökaren alltid ska känna sig välkommen.
MÅLET
Eftersom ett centrum består av så många fler delar än bara butiker tog vi med StigFrams hjälp en handlingsplan som också blev en plattform för alla olika verksamheter att träffas och samarbeta. Det finns två viktiga mål i detta: Ett är ett långsiktigt handelsindexmål till år 2020, med tydliga delmål på vägen. Det andra är att göra Kristinehamns Centrum till en mer attraktiv plats.
“Vi ser redan hur det har tänts en gnista och hur de olika verksamheterna anstränger sig för att både bli bättre och för att rikta sig utåt. En annan viktig sak som vi ser är att våra kunder har blivit bättre affärsmän tack vare de verktyg StigFram hjälpt oss att förstå och använda.”
– Susanne Forsberg, Centrumutvecklare
GENOMFÖRANDE
Arbetet delades upp i två steg. Det första var för alla ledare. Tillsammans med oss som centrumledning träffades vi fyra gånger. Det andra är att alla med front-deskjobb träffas vid två tillfällen. Det som har hänt förutom att vi fått en bra utbildning och viktiga redskap för att lyckas är att vi även har skapat en arena som både hjälper och uppmanar företagen och verksamheterna att både träffas och samarbeta.
RESULTATET
Vi ser redan hur det har tänts en gnista och hur de olika verksamheterna anstränger sig för att både bli bättre och för att rikta sig utåt. Genom att göra detta tillsammans har konkurrensen vilket leder till högre kvalitet. Även om vi har en mycket kvar att göra så har Kristinehamn Centrum redan blivit ett bättre ställe för våra kunder. En annan viktig sak som vi ser är att våra kunder har blivit bättre affärsmän tack vare de verktyg StigFram hjälpt oss att förstå och använda.